วันพฤหัสบดีที่ 26 สิงหาคม พ.ศ. 2553

บทสนทนาภาษาอังกฤษในชีวิตประจำวัน

การทักทาย (Greetings)




การทักทาย คำทักทายที่ควรทราบมีดังนี้

Good morning สวัสดี (เช้าถึงเที่ยงวัน)

Good afternoon สวัสดี (หลังเที่ยงวันถึงช่วงเย็น)

Good evening สวัสดี (ช่วงเย็นถึงกลางคืน)

Good day สวัสดี (ตลอดวัน)

Hello/Hi สวัสดี (เพื่อนหรือคนรู้จักทั่วไป)


การสอบถามทุกข์-สุข สำนวนที่ใช้สอบถามว่าสบายดีหรือ ได้แก่


How are you? (เน้นเรื่องสุขภาพ)

How are you going? (อังกฤษ) How are you doing? (อเมริกัน)

How’s it going? (เน้นความเป็นอยู่ในชีวิตประจำวัน)

How have you been? (ในกรณีนาน ๆ เจอกันที)

How’s your life?

How’s everything?

How are things (with you)?


การตอบ ตัวอย่างการตอบ ได้แก่


(I'm) fine, thanks. And you? สบายดี ขอบคุณ แล้วคุณล่ะ

Good. สบายดี

Very well สบายดีมาก

I'm O.K. ก็ดี

So so. ก็งั้น ๆ

Not (too) bad ก็ไม่เลว

Great! เยี่ยม, วิเศษ



การอำลา (Leave Taking)



การอำลา ตัวอย่างคำกล่าวลา ได้แก่

See you again….. พบกันใหม่ ….. (เป็นทางการ) เช่น

(เช่น See you again tomorrow/next time/next week/next month/next year/on Monday. เป็นต้น)

See you later/soon/then. เดี๋ยวเจอกันนะ

Have a nice day/time. โชคดีนะ/วันนี้ขอให้มีความสุขนะ

Have a nice holiday. ขอให้มีความสุขในวันหยุดนะ

Have a nice weekend. ขอให้มีความสุขในวันสุดสัปดาห์นะ

Have a good time. ขอให้มีความสุขนะ/ขอให้เที่ยวให้สนุกนะ

Have a good/nice trip ขอให้เดินทางโดยสวัสดิภาพนะ

Take care (of yourself) ดูแลตัวเองด้วย/รักษาเนื้อรักษาตัวด้วย

Sweet dreams / Sleep well ฝันดีนะ/นอนหลับให้สบายนะ

Good luck./Be successful. โชคดี/ขอให้ประสบความสำเร็จ

Good night. ราตรีสวัสดิ์/ไปแล้วนะ (ใช้ลาตอนกลางคืน)

Goodbye/Bye ไปแล้วนะ/ไปล่ะ
 
 
การแนะนำตนเองและผู้อื่น (Introducing Oneself and Others)


 การแนะนำตนเอง


Let me introduce myself. ขอแนะนำตัวเอง


May I introduce myself? ขอแนะนำตัวเอง


I’m/My name’s Udom Chaiyo. ผมชื่ออุดม ไชโย


I'm Thai. ฉันเป็นคนไทย


I'm from Thailand. ผมมาจากประเทศไทย


I'm a student at …….. College. ฉันเป็นนักเรียนที่วิทยาลัย …..


I study at …………… College. ผมเรียนอยู่ที่วิทยาลัย …..


I’m teaching at …………… College. ผมสอนอยู่ที่วิทยาลัย …..


I’m a teacher of ….. at ….. College. ผมเป็นครูวิชา ….. ที่วิทยาลัย …..


I work at ….. College. ฉันทำงานที่วิทยาลัย …..


I live in Chonburi. ผมอยู่ชลบุรี


I'm in the first year. ผมอยู่ปี 1


I'm a second year student. ฉันเป็นนักเรียนปี 2


I study ………………. ผมเรียนสาขา ……..


My field of study is …………. สาขาวิชาที่ผมเรียนคือ …………


My college is in Rayong. วิทยาลัยฉันอยู่ที่ระยอง

English Grammar

This book was prepared in the English Discipline of the Flinders University of  South Australia and printed by Flinders Press. ©1990 Graham Tulloch
 FURTHER READING


This is intended as a basic and simple guide to English grammar. For a more


detailed introduction with exercises see J.R. Bernard's excellent book A Short


Guide to Traditional English Grammar (Sydney: Sydney University Press, l975) to


which I am much indebted. For a longer study read Randolph Quirk and


Sidney Greenbaum, A University Grammar of English (London: Longman, 1973)


and for a very detailed, very complex (and very expensive) treatment of the


subject see Randolph Quirk, Sidney Greenbaum, Geoffrey Leech and Jan


Svartik, A Comprehensive Grammar of the English Language (London: Longman,


1985).






PARTS OF A WORD


A word can be divided into its STEM (the basic part of the word containing its


meaning) and its INFLECTIONS (the endings added to indicate such things as


that a noun is PLURAL or a verb is in the past tense).


Examples: Stem: dog


walk


Inflections: s in dogs


ed in walked


PARTS OF A SENTENCE


SUBJECT


The subject is the person, thing or topic which the sentence deals with. To


discover the subject, ask who or what before the verb, e.g. in the sentence The


house stands on the hill, what stands on the hill? Answer: the house.


Examples: The house stands on the hill.


It overlooks the plain.


PREDICATE


The predicate is all of the sentence except the subject.


Examples: The house stands on the hill.


It overlooks the plain.


OBJECT


The object is the person, thing or topic upon which the subject carries out the


action of the verb. To discover the object, ask who or what after the verb, e.g.


the house overlooks what? Answer: the plain.


Examples: The house overlooks the plain.


I see him clearly.


He watches himself carefully.


In some cases a whole clause can act as object.


Example: He said that the Green Knight was really orange.


Sometimes we apparently have two objects. Where one of these can


alternatively be expressed by placing to before it, it is called the indirect object.


For example, instead of He gave me the book we can say He gave the book to


me. Here the book is the direct object and me the indirect object .


COMPLEMENT






After the verb to be there is no object since the noun which follows refers to the


same thing as that which precedes the verb (the subject). The noun following


the verb to be is called the complement.


Examples: I am a man.


This is the question.


CLAUSE


There are two kinds of clauses: principal (or main) clauses, and subordinate (or


dependent) clauses.


Principal Clauses


A group of words which includes a subject and a finite verb and makes a


complete statement.


Examples: I am a man.


The house stands on the hill.


When I come home, I will let the cat in.


The following are not principal clauses because they do not make a complete


statement which can stand by itself:


Which is a problem


That the house is standing on the hill


When I come home


The house which stands on the hill


Subordinate Clause


A group of words which includes a finite or non-finite verb but does not make


a statement which stands by itself.


Examples: As soon as the Green Knight entered the room all were


astounded.


He said that the Green Knight was really orange.


The house, which stands on the hill, is empty.


Subordinate clauses can be classified according to their function:


Adverbial Clause


Example: As soon as the Green Knight entered the room, all were


astounded.


In this sentence the clause fulfills the same function as an adverb such as


immediately in the sentence immediately all were astounded.


Noun Clause






Example: He said that the Green Knight was really orange.


The clause fulfills the same function as a noun such as the words in He said the


words.


Relative Clause


Example: The house, which stands on the hill, is empty.


Relative clauses are adjectival in nature. The clause fulfills the same role as an


adjective such as high-placed in the sentence The high-placed house is empty.


Clauses can also be classified by whether they contain a finite verb.


Finite Clause


A finite clause contains a finite verb and, usually, a subject. It can be a principal


clause or a subordinate clause.


Examples: They say nice things about you. (principal clause)


When they say nice things about you they are not lying.


(subordinate clause)


Non-Finite Clause


A non-finite clause contains a non-finite verb but does not contain a finite verb


and cannot stand alone. A non-finite clause cannot be a principal clause. Nonfinite


verbs include participles and infinitives .


Examples: Singing and dancing, he moved slowly up the aisle.


He gave me an invitation to bring you to the party.


Having eaten all the cakes, he began to consume the biscuits.


Filled with joy, he left the room.


PHRASE


A phrase is group of words without a verb.


Examples: It is on the hill.


He went over the sea.


PARTS OF SPEECH


Examples:


house noun


The house article + noun


The house stands article + noun + verb


The house stands firmly article + noun + verb + adverb






The house stands firmly on the hill article + noun + verb + adverb


preposition + article + noun


The empty house stands on the hill article + adjective + verb + adverb +


preposition + article + noun


It stands on the hill pronoun + verb + preposition + article


+ noun


Since it stands on the hill it overlooks


the plain


conjunction + pronoun + verb +


preposition + article + noun +


pronoun + verb + article + noun


NOUN


Nouns can be thought of as 'names'; they denote things, people, abstract ideas.


Examples: The house is old.


A king was here.


Virtue is its own reward.


Accidents will happen.


ARTICLE


The articles are: the, a, an. The is called the definite article; a (and an) is called


the indefinite article.


VERB


A verb is a "doing word". It expresses the carrying out of an action. With an


active verb this action is carried out by the subject.


Examples: It stands.


I am.


He adjudicates between the parties concerned.


Alfred burnt the cakes.


With a passive verb the action is carried out upon the subject:


Examples: The cakes were burnt by Alfred.


The Bible is read in many languages.


Verbs have various qualities:


Tense


This is the feature of the verb indicating when the action took place

Examples: Present tense: It stands


Past Tense: It stood


Future Tense: It will stand


Aspect


This is the feature of the verb which indicates whether the action is was or will


be a completed one or a continuous one. If the verb is unmarked as to whether


it is completed, 'perfect' or continuous, 'progressive', it is called simple. Hence


we can draw up the following scheme:


Simple Present: It stands


Simple Past: It stood


Simple Future: It will stand


Present Perfect: It has stood


Past Perfect: It had stood


Future Perfect: It will have stood


Present Progressive: It is standing


Past Progressive: It was standing


Future Progressive It will be standing


The present perfect is often know simply as the perfect and the past perfect is


sometimes called the pluperfect .


Voice


In English we have the active and the passive voice. In the active voice the


subject carries out the action of the verb; in the passive the action of the verb is


carried out upon the subject.


Examples: Active: I place


Passive: I am placed


A full complement of passive verbs exists in English. The passive is formed


with the appropriate tense of the verb to be and the past participle.


Examples: Present Progressive Passive: I am being placed


Past Perfect Passive: I had been placed


Future Perfect Passive: I will be placed


Mood


There are three moods in English.






1. Indicative:


The indicative mood is the normal one in present-day English (PE):


Example: I was going to the pictures


2. Subjunctive:


The subjunctive mood is much rarer in PE; it expresses a hypothetical action.


Examples: If I were going to the pictures.


I wish I were going to the pictures.


3. Imperative:


The imperative mood expresses an order.


Example: Go to the pictures.


Finite and Non-Finite Verbs


Verbs are either finite or non-finite. Non-finite verbs do not include any


indication of tense. One kind of non-finite verb is the infinitive. The infinitive


is the basic form of the verb. It is often combined with to as in I am going to


stand here. However the infinitive is not always preceded by to: in the sentence


I will stand the infinitive is stand. Combined with will the infinitive stand


makes the finite (future tense) verb will stand. Other non-finite parts of the


verb are the participles. The present participle is the form of the verb used in


constructions like:


I am going.


He is combing his hair.


They are developing rapidly.


The same form of the verb can also be used as a noun (in which case it is called


a gerund or verbal noun:


Examples: Developing is not easy.


Walking is pleasant in the summer.


or as an adjective (in which case it is called a gerundive or verbal adjective:


Examples: The third world is made up of the developing countries.


She is a growing child.


The past participle is used in constructions like:


I have walked.


She has grown.


It has developed into a major argument.






This form is often the same in PE as the past tense (cf. I walked) but not always


(cf. I grew). This also appears as an adjective:


A grown man


ADVERB


An adverb modifies a verb; it indicates how the action of a verb is carried out.


Examples: The house stands firmly.


She speaks well.


He dresses beautifully.


It can also modify an adjective or another adverb.


The house is very firm.


She answered most considerately.


PREPOSITION


A preposition connects a noun (with or without an article) or a pronoun to


some other word. Prepositions are the "little words of English".


Examples: It stands on hills.


The swagman jumped into the billabong.


England is over the sea.


She told the good news to him.


ADJECTIVE


An adjective qualifies a noun; it describes the attributes of a noun.


Examples: The house stands on the high hill.


Precious purple prose provokes profound professors.


PRONOUN


Pronouns take the place of nouns.


Examples: It stands on the hill.


I see myself.


The house which stands on the hill overlooks the plain.


That stands on the hill.


What stands on the hill?


There are a number of different kinds of pronouns:


Personal Pronouns


These are divided into "persons" as follows:
Singular Plural


First person I we


Second person you (thou) you


Third person he, she, it they


The personal pronouns also include the reflexive and emphatic pronouns.


These are the same in form but different in function. They are myself, himself,


themselves etc.


Examples: Reflexive: I see myself.


People help themselves.


Emphatic: I think myself that it is wrong.


They themselves want to stay on.


Relative Pronouns


The relative pronouns are as follows:


People Things


Subject who, that which, that


Object whom, that which, that


Possessive whose whose


These are used in relative clauses such as:


Examples: This is the man who saw me.


This is the man whom I saw.


This s the man whose house I saw.


This is the man that I saw.


This is the house that Jack built.


Demonstrative Pronouns


These are: This these


That those


Examples: This is the house.


That is the question.


They are also used as demonstrative adjectives:


Examples: This man is green.


That house is red.


Interrogative Pronouns


These are used in questions:


People Things


Subject who what, which






Object whom, who what, which


Possessive whose


Examples: Who(m) did you see?


Who is that man?


Which is the right way?


Who(m) did you speak to?


What and which can be also used as interrogative adjectives in which case they


can be applied to people.


Examples: Which house stands on the hill?


Which Prime Minister was drowned?


What sweet do you recommend?


CONJUNCTIONS


Some conjunctions are coordinating (i.e. joining elements of the same kind) like


and or but.


Examples: It stands on the hill and overlooks the plain.


I say this but she says that.


Other conjunctions are subordinating (i.e. joining a subordinate clause to a


main clause) like when because, since, as.


Examples: Since it stands on the hill it overlooks the plain.


Although I say this she says that.


When Gawain saw the Green Knight he did not show that he


was afraid.

การแนะนำตัว

การแนะนำตัวเอง




สวัสดีครับ ผมชื่อเด็กชาย ปองพล สุขวารี อายุ ๑๒ ปี ชื่อเล่นว่า ป้อง ผมอาศัยอยู่ในจังหวัดระยอง ซึ่งอยู่ทางทิศตะวันออกของประเทศไทยเป็นเมืองชายทะเลที่สวยงามมาก มีสถานที่ท่องเที่ยวหลายแห่งและอยู่ห่างจากกรุงเทพฯ ซึ่งเป็นเมืองหลวงของไทยเพียง ๒๐๐ กิโลเมตร เท่านั้น


Introducing Myself


Sawatdee Krap. My name is Pongpol Sukhawari and I'm twelve years old. You can call me Pong. I live in Rayong, a province on the east coast. It is about 200 kilometres from Bangkok. Rayong has many beautiful and interesting places to visit.


การแนะนำครอบครัว


ครอบครัวของผมมีสมาชิก ๕ คน คือ พ่อ แม่ พี่สาว พี่ชาย และตัวผมเอง ซึ่งเป็นคนเล็ก ในยามว่างครอบครัวของผมชอบไปเที่ยวชายทะเลกัน บ้านของผมเป็นบ้านชั้นเดียวและปลูกต้นไม้รอบๆ บริเวณบ้านทำให้ บ้านของผมดูสดชื่น


Introducing my family


There are five people in my family. I live with my father, mother, brother and sister. I'm the youngest. When we have free time, we go to the seaside. My house is a one-storey house. There are trees around my house, making it cool and shady.


--------------------------------------------------------------------------------



Going to School


สภาพทั่วๆ ไปของโรงเรียน


โรงเรียนของผมชื่อโรงเรียนระยองวิทยาคมเป็นโรงเรียนรัฐบาลขนาดใหญ่มีชื่อเสียงในด้านการเรียนการสอน มีห้องสมุดไฮเทค มีห้องคอมพิวเตอร์และอินเตอร์เน็ตด้วย โรงเรียนของผมมีความร่มรื่นสวยงามเพราะมีต้นไม้มาก ผมเดินทางไปโรงเรียนโดยรถที่บ้านไปส่ง ผมเป็นนักดนตรีไทยของโรงเรียน โรงเรียนของผมมีครูอาจารย์ทั้งหมด ๑๗๘ คน


My schools


I go to Rayongwittayakom School. It is a large government school with 178 teachers and about 3,500 students. My school is wellknown for its academic peogrammes. It has a hi- tech library and a big computer room where the students can get access to the Internet. My school is cool and shady because there is a lot of trees in the area. I play a Thai musical instrument in my school band.


สภาพการจัดการเรียนการสอน


ห้องเรียนของผมมีนักเรียนทั้งหมด ๕๔ คน ครูจะใช้ป้ายนิเทศและวีดิทัศน์ในการสอน ผมชอบวิชาคอมพิวเตอร์และวิชาพลศึกษา อาจารย์จะสอนว่ายน้ำในสระว่ายน้ำของโรงเรียน นอกจากนั้นผมยังชอบเล่นปิงปองและฟุตบอล โรงเรียนของผมมีโต๊ะปิงปองใต้ต้นไม้มากที่สุด นักเรียนเล่นได้ทุกคนโดยไม่ต้องแย่งกัน นอกจากนั้นเวลาที่อาจารย์ให้ทำรายงานผมก็สามารถค้นคว้าได้ในห้องสมุดและอินเตอร์เน็ต


Learning and Teaching Atmosphere


There are 54 students in my class. My teahers use teaching aids, such as overhead projector and vedio in teaching. I like computer and physical education classes very much. I also like to play ping-pong and soccer with my friends. At our school there are many ping-pong tables under the trees, and we can always play ping-pong when we are free. I like to swim in the school swimming pool too. Our school has a very good library. Students can work on their assignments in the library, and use the computers and the Internet.


--------------------------------------------------------------------------------






Children's Activities


กิจกรรมในบ้าน


ผมชอบเลี้ยงสัตว์และปลูกต้นไม้ ผมมีหน้าที่รดน้ำต้นไม้และให้อาหารสัตว์ ซึ่งมีสุนัข ๔ ตัว นก ๓ ตัว และปลากัดด้วยเวลาว่างส่วนมากเราจะดูโทรทัศน์ วีดิทัศน์ หรือต่อภาพตัวต่อ (จิกซอ) บางที่พี่สาวของผมก็สอนผมเล่นกีต้าร์และเล่นดนตรีไทย ขิมเป็นเครื่องดนตรีที่ผมชอบ


Indoor activities


Everybody in my family likes plants and pets. I water the plants and flowers and feed the pets. We have four dogs, three birds and many beautiful fighting fish.When we have free time, we like to watch television or videos. We also like to put together jigsaw puzzles. Sometimes my sister plays the guitar or "Khim" a Thai musical instrument. I can play the Khim too and I like it very much.


กิจกรรมนอกบ้าน


ผมชอบเล่นกีฬามากโดยเฉพาะฟุตบอลและว่ายน้ำ ตามปกติผมจะไปเล่นฟุตบอลกับเพื่อน ผมชอบตกปลา บางครั้งครอบครัวของผมก็จะไปเที่ยวห้างสรรพสินค้า ไปทานอาหารนอกบ้าน ผมชอบไปเที่ยวชายทะเลและตกปลา ผมชอบดูเรือหาปลาตามชายฝั่ง


outdoor acties


I like to play football with my friends. I also like to go swimming and fishing in the sea. Sometimes I go shopping at a department store with my parents. I like to eat out in downtown restaurants. When I'm free I go to the seaside to watch fishing boats along the coast of Rayong.


--------------------------------------------------------------------------------


Working


อาชีพของบุคคลในครอบครัว


พ่อของผมมีอาชีพประมงและเป็นกรรมการของสมาคมประมง เรือประมงของพ่อเป็นเรือขนาดใหญ่ ออกหาปลาครั้งละหลายวัน จะมีนายท้ายเรือคุมไปแทน ส่วนแม่ของผมมีอาชีพรับราชการครู สอนวิชาภาษาไทยในโรงเรียนมัธยม


My Parent's Occupations


My father is a fisherman. He is also a member of Rayong Fishermen Association. He owns a big fishing boat. The men in his fishing boat go fishing in the sea several days at a times. My mother is a Thai teacher at a secondary school in the city.


อาชีพหลักในภูมิภาคที่นักเรียนอาศึยอยู่


ในชุมชนที่ผมอาศัยอยู่ประชาชนส่วนใหญ่มีอาชีพทำการประมง ตากปลาขาย ทำโรงงานน้ำปลา และทำงานตามโรงงานอุตสาห-กรรม อาชีพอื่นๆ ทำสวนผมไม้ ทำไร่ และสวนยางพารา ในการเดินทางไปทำงาน บางคนก็เดนไปเองเพราะที่ทำงานอยู่ใกล้บ้าน หรือทำที่บ้านตนเอง แต่ผู้ที่ไปทำงานในโรงงานอุตสาหกรรม จะมีรถของทางโรงงานรับส่ง ไปรถส่วนตัวหรือนั่งรถโดยสาร


Careers in my Province


Most people in my community are fishermen. Some arefish merchants selling fresh or dried fih. Many people work in fish sauce fctories and canned food factories. Some people work in fruit gardens and rubber plantations. Many workera are employed near their houses. The people who work in the factories take the bus or the transportation provided by the factories to work. Some people use their own cars or motorcycles.


--------------------------------------------------------------------------------


Celebrations, Customs and Ceremonies


ช่วงเวลาพิเศษ


โอกาสพิเศษที่ผมชอบที่สุด คือวันขึ้นปีใหม่ เพราะเป็นวันที่ครอบครัวของผมรวมทั้งญาติๆ ทีทำงานอยู่ต่างจังหวัดหรือในกรุงเทพฯ จะมาพบกันพร้อมหน้า ผมและครอบครัวจะไปตักบาตร หลังจากนั้นก็นำของขวัญไปมอบให้ญาติผู้ใหญ่ที่เคารพ แล้วกลับมาจัดงานเลี้ยงในตอนค่ำที่บ้าน ซึ่งจะมีการร้องเพลง จับฉลากแลกของขวัญกัน ทุกคนจะสนุกสนานมาก


วันสำคัญของเราคือวันพ่อซึ่งตรงกับวันที่ ๕ ธันวาคม และวันแม่ซึ่งตรงกับวันที่ ๑๒ สิงหาคม จะมีการจัดงานเพื่อให้นักเรียนได้ทราบ ระลึกถึงพระคุณพ่อและแม่ ครอบครัวของเราไปร่วมงานนี้ด้วย






Special times


My favorite day of the year is New Year's Day. On thisday all our relatives from other provinces and Bangkok come to our house. In the morning, our family goes to the temple to offer food to the monks. Later in the morning, my parents visit our older relatives nd give them presents. In the evening we have dinner together. We sing, and each of us receive a lot of New Year's gifts. We enjoy the New year's party very much. The other specialdays are December 5th, H.M. the King's birthday or Father's Day and August 12th, H.M. the Queens birthday or Mother's Day. We have celebrations both in the city and at our schools.


เทศกาล/ประเพณี


ในจังหวัดของผมจะมีงานเทศกาลประจำปีหลายอย่างเช่น งานเทศกาลผลไม้และของของดีจังหวัดระยอง งานสุนทรภู่ งานห่มผ้าพระเจดีย์กลางน้ำ นอกจากนั้นประชาชนส่วนใหญ่ที่ประกอบอาชีพประมง จะนับถือแม่ย่านางเรือซึ่งเชื่อว่าสิงสถิตอยุ่ที่หัวเรือ วันใดที่เรือจะออกไปหาปลาในทะเล ก็จะต้องมีการไหว้แม่ย่านางก่อนด้วยผลไม้และขนมหวาน รวมทั้งแต่งตัวให้แม่ย่านางโดยการใช้ผ้าผูกที่หัวเรือและตกแต่งด้วยดอกไม้


Special Occasions in my Province


There are many festivals, especially, religious festivals in Rayong. Besides religious festivals, we have Songkran Festivals, Rayong Fruit Fair, Buffalo Racing Festival and Sunthorn Phu's Day. Sunthorn Phu is our great poet whose home town is in Rayong. We also have celebrations on New Year's Day and Red Cross Day. Fishing is very important in Rayong. The fisherman pays homage to "Mae Yaa Nang" or the Lady of the Boat beforo taking his boat to the sea. "Mae Yaa Nang" is believed to be the spirit at the bow of the boat. The fishermen decorate the bow with flowers and offer fruits and sweets to the spirit before they go out to the sea.


--------------------------------------------------------------------------------






Towns and Cities


สภาพเมืองที่นักเรียนอาศัยอยู่


บ้านของผมอยู่ใกล้กลับสวนสาธารณะของเทศบาลชื่อสวนศรีเมือง นอกจากนี้มีแหล่งท่องเที่ยวอีกมาก เช่น เกาะเสม็ดหรือเกาะ


แก้วพิสดารหรือเกาะแก้วพิสดาร เกาะในจินตนาการจากวรรณคดี เรื่อง พระอภัยมณีของท่านสุนทรภู่ และมีอนุสาวรีย์สุนทรภู่กวีเอกของไทยและของโลกอยู่ที่เมืองแกลง ในวันหยุดจะมีผู้คนจากที่ต่างๆ มาเที่ยวที่จังหวัดนี้มากเพราะเป็นเมืองชายทำเลที่สวยงาม


My Hometown and City


My house is near a park. The name of the park is Suan Sri Muang. People come to the park everyday. Other places that people visit are Ko Samet and Klaeng District. Ko Samet is a beautiful island close to the coast of Rayong. Its white sand beaches and the clear blus sea attract a lot of tourists. Klaeng was the hometown of our great poet, Sunthorn Phu. People all over the country come to visit Sunthorn Phu's monument every year. Rayong is a rich and beautiful city. People come here to stay at luxurious seaside hotels and to visit interesting places. They also buy fruits and other products here.


--------------------------------------------------------------------------------






Climate and Land Around Me


สภาพภูมิอากาศ


สภาพอากาศทั่วไปในจังหวัดระยอง ร้อนชื่นมีฝนตกชุก ความแตกต่างของอุณหภูมิในแต่ละเดือนไม่มากนัก เนื่องจากระยองเป็นเมืองชายทะเล มีลมทะเลพัดผ่านอยู่เสมอจึงทำให้อากาศเป็นสบายตลอดปี






Climate


Rayong has a tropical climate. It is hot and humid and it rains frequently. The sea breeze and beautiful scenery make this coastal area a niceplace to spend holidays.


สภาพภูมิประเทศ


จังหวัดระยองตั้งอยู่อยู่ในพื้นที่ชายฝั่งทะเลตะวันออก ลักษณะพื้นที่ส่วนใหญ่เป็นที่ราบสลับที่ดอนและเนินเขา มีป่าไม้น้อยส่วนมากเป็นสวนผมไม้และพืชไร่ ทางตอนใต้เป็นที่ลุ่มชายฝั่งทะเล มีแม่น้ำระยองและแม่น้ำประแสร์ เป็นแม่น้ำสายสั้นๆ ระยองเป็นเมืองที่มีความอุดมสมบูรณ์ไปด้วยทรัพยากรธรรมชาติที่สวยงาม จึงเป็นเมืองแหล้งท่องเที่ยวแห่งหนึ่ง การเดินทางไปจังหวัดระยอง จะใช้รถยนต์เป็นส่วนใหญ่ เพราะสภาพถนนดีมาก


The Area around my Province


Most of the land in Rayong is cultivated. Two short rivers flow through the valleys and plains. Modern highways and good roads make it very easy to visit Rayong at all times.

วันพฤหัสบดีที่ 19 สิงหาคม พ.ศ. 2553

วิธีการแต่ง hi5

วิธีเล่น Hi5 ตกแต่ง Hi5

1. hi5 คืออะไร

hi5 คือ ที่ๆ เราสามารถพบปะผู้คนจากทั่วทุกมุมโลกได้ เราสามารถค้นหาผู้คนที่อยู่หรือเคยอยู่ ภูมิลำเนา โรงเรียน หรือ มหาวิทยาลัยเดียวกันกับเรา ไม่ว่าเค้าจะอยู่ส่วนไหนของโลกก็ตาม และ hi5 ยังสนับสนุนให้คุณเปิดกว้างได้พบปะเพื่อนใหม่ๆ ไม่ว่าเค้าจะเป็นใครก็ตาม

hi5 คือ ที่ๆ เราจะแบ่งปันสิ่งที่มีความสำคัญให้กันและกัน ทั้งรูปถ่าย คลิปวีดีโอคลิป เพลงจากศิลปินคนโปรด ตลอดจนการได้เข้าร่วมกลุ่มเพื่อนๆ ที่เราสนใจ
hi5 คือ ที่ๆ เราได้แสดงความตัวตนของเราอย่างเต็มภาคภูมิ ด้วยการสร้างและ ตกแต่งหน้าเว็บ hi5 ในแบบฉบับของตัวเอง ด้วย แอนิเมชั่นและลูกเล่นเด็ดๆ ที่ใช้งานง่ายมาก


2. ขั้นตอนและวิธีการสมัคร hi5

1.) เข้าไปที่เว็บไซต์ www.hi5.com
2.) คลิกที่ปุ่ม Sign Up เพื่อสมัครค่ะ

















3.) จะพบว่ามีหน้าให้กรอกรายละเอียดอยู่ 3 หน้า ให้กรอกรายละเอียดให้ครบ ดังนี้
- หน้าแรกหัวข้อ Name & E-mail ให้ กรอก ชื่อ-นามสกุล , อีเมล์ และ ตั้งรหัสผ่าน
- หน้าที่ 2 Personal Information หรือ ข้อมูลส่วนตัว เลือกข้อมูลส่วนตัว ดังนี้ เพศ , วันเกิด , ภาษาที่ใช้(English) , ประเทศ ที่เราอยู่ , เมืองที่เราอยู่

- หน้าที่ 3 Upload A Photo หรือ การเลือกรูปแทนตัวเราค่ะ คลิกปุ่ม Browse เพื่อเลือกรูปแทนตัวเรา ซึ่งไฟล์รูปต้องเป็นไฟล์ นามสกุล jpg , gif , .bmp หรือ png และขนาดไฟล์รูปภาพต้องไม่เกิน 10 MB เรียบร้อยแล้วคลิกที่ปุ่ม Upload ค่ะ

หมายเหตุ หากต้องการกลับไปแก้ไขข้อมูล สามารถคลิกที่ < Back หรือ Next > ที่อยู่ด้านล่างได้เลยค่ะ

3. วิธีค้นหาเพื่อน

เราสามารถค้นหาเพื่อนที่ถูกใจได้ด้วยวิธีง่ายๆ 2 วิธี คือ

วิธีแรก ที่ช่อง Search ด้าน บนของ hi5.com เราสามารถใส่ คำหรือคีย์เวิร์ด(keyword) เพื่อค้นหา ชื่อเพื่อน (People) หรือ ชื่อคลิปวีดีโอ (Videos) ที่ต้องการ ซึ่งวิธีค้นหาจะคล้ายกันกับการค้นหาข้อมูลใน Google.com นั่นเองค่ะ เมื่อใส่เรียบร้อยแล้วก็ให้กดปุ่ม Enter ในคีย์บอร์ดหรือคลิกที่ปุ่ม Go

ก็จะแสดงรายชื่อเพื่อนๆ ที่ต้องการค้นหาดังรูปภาพด้านล่าง และหายังค้นหาไม่พบก็สามารถที่จะค้นหา อย่างละเอียดได้อีกด้วย

วิธี ที่ 2 ค้นหาตามภูมิลำเนา(SEACH IN CITY) หน้า แรกของ hi5 จะมีช่องให้กรอก Country (ประเทศ) และ City (เมือง) ก็ให้เพื่อนๆ พิมพ์ชื่อประเทศ และเมืองที่เพื่อนต้องการค้นหา จากนั้นคลิกที่ปุ่ม Find Friends






เจอคนที่อยากรู้จักแล้วก็อย่าลืมขอเค้าเป็นเพื่อน ล่ะ


- คลิกที่รูปเพื่อนได้เลย เพื่อแวะเข้าไปเยี่ยมเยียน hi5 ของเพื่อน


- จากนั้นก็คลิก Add as a Friend เพื่อขอเพื่อนคนนั้นเป็นเพื่อนค่ะ






4. เริ่มต้น ตกแต่ง hi5

เสน่ห์ของ hi5 นอกจากจะเป็นที่รวมเพื่อนๆ ที่ถูกใจเราแล้ว ยังเป็นที่ๆเราสามารถแสดงออกถึงความเป็นตัวของเราเองได้อีก ด้วย ดังนั้นการตกแต่งประดับประดาหน้าเว็บ hi5 ของเราจึงเป็นสิ่งสำคัญที่เราจะต้องใส่ใจและสวยงามในสไตล์ที่เราชอบ










4.1 สร้าง URL ให้ hi5 ของเราเสียก่อน






การไม่มี URL เปรียบเหมือนกับเราไม่มีที่อยู่เพื่อติดต่อเพื่อนๆจะติดต่อทีก็ลำบาก มาสร้าง URL ให้ hi5 ของเราด้วยขั้นตอนง่ายๆ ดังนี้ค่ะ



1.) Sign in เข้า hi5 ก่อนค่ะ โดยการกรอกอีเมลที่ใช้สมัคร และพาสเวิร์ด

2.) คลิกที่เมนู Profile จาก นั้น ในช่อง Choose a personal hi5 URL! ให้ทำการตั้งชื่อตาม URL ที่ต้องการ (ส่วนใหญ่ชื่อมักจะซ้ำ ให้เพื่อนๆ อดทนหาชื่อดีๆ จำง่ายๆ กันหน่อยนะคะ) เรียบร้อยแล้วคลิกที่ปุ่ม Save

4.2 เลือก Skin สวยๆ กันเถอะ

Skin (สกิน) คือ หน้ากาก หรือรูปร่างหน้าตาของ hi5 ที่เพื่อนๆ สามารถเลือกมาตกแต่ง hi5 ของเราให้ดูสวยงามขึ้นได้

1.) Sign in เข้า hi5 ก่อนค่ะ จากนั้นคลิกที่เมนู Skin my Profile

2.) มี Skin มากมายให้เพื่อนเลือกไปแต่ง หากต้องการทดสอบดูก่อนก็ให้คลิกที่ปุ่ม Preview หรือถ้าต้องเลือกใช้เลยก็ให้คลิกปุ่ม Use Skin เรายังสามารถที่จะเลือกskinอื่นๆ ได้อีกมากมายโดยคลิกที่ปุ่ม Next ค่ะ

3.) ถ้าวันนึงเกิดเบื่อ Skin เดิมๆ เราก็สามารถเปลี่ยนใหม่ได้โดยคลิกที่ Change my Skin จากนั้นก็เข้าเลือก Skin ใหม่ๆ กันได้เลยค่ะ

4.3 ใส่ลูกเล่นสวยๆ ด้วย Widget



Widget เป็น โปรแกรม เล็กๆ สวยๆ ที่เราสามารถนำมาใส่ใน hi5 เพื่อเพิ่มจุดเด่นและความน่าสนใจค่ะ และเนื่องจาก Widget มีอยู่บนอินเทอร์เน็ต มีให้เลือกเยอะแยะมากมาย ในบทความนี้จึงขอยกตัวอย่างการติดตั้งWidgetบางตัวที่เห็นว่าน่าใช้และได้ รับความนิยมสูงค่ะ

1.) Log in เข้า hi5 ก่อนค่ะ จากนั้นคลิกที่เมนู Add A Widget

2.) เมื่อคลิกเข้ามาแล้ว จะพบกับ widget หลายตัว ทั้ง สไลด์รูปภาพ , คลิปวิดีโอ , เกม Glitter Text สามารถ เลือกใส่ได้ตามใจชอบ ในที่นี้ขอแนะนำ การทำสไลด์รูปภาพ ด้วย Widget ยอดฮิต ที่ชื่อ Slide Shows ค่ะ

3.) จะเข้าสู่เว็บ Slide.com เริ่มต้นด้วยการคลิกเมนู My Files เพื่อเข้าไปเลือกรูปภาพทำการสร้างสไลด์

4.) ขั้นตอนถัดมา ให้คลิกที่ปุ่ม Browse และเมื่อเลือกรูปภาพจากในเครื่อง ของเรา

5.) ได้รูปมาครบแล้วเราก็ทำการอัพโหลดโดยคลิกที่ปุ่ม Upload faster -- click here! ดังรูป

6.) ตอนนี้อัพโหลดเสร็จเรียบร้อยแล้ว

7.) คลิกที่ปุ่ม SAVE (get code)

8.) คลิกที่ปุ่ม ADD To hi5 ดังรูป

9.) จากนั้นจะพบหน้าต่าง Congratulation ให้คลิกที่ Return To hi5 เพื่อกลับมาที่ hi5 ของเรา

สไลด์โชว์ที่ได้จะไปอยู่เข้าไปอยู่ในกล่อง Widget เรียบร้อยแล้วค่ะ เท่านี้เพื่อนๆ ก็ได้สไลด์โชว์เก๋ๆ ไว้ประดับ hi5 ขอเราแล้วล่ะค่ะ

4.4 ใส่เพลงยอดฮิตใน hi5



เพื่อนๆ สามารถนำโค้ดเพลงจากเว็บไซต์ Imeem.com มาแปะใน hi5 ของเราได้ด้วยขั้นตอนดังนี้ค่ะ

4.4.1 สมัคร imeem.com กันก่อน

1.) เข้าเว็บ www.imeem.com จากนั้นให้ทำการ สมัครสมาชิกโดยคลิกที่ปุ่ม Sign Up! ดังรูป

2.) กรอกรายละเอียดการสมัคร เรียบร้อยแล้วคลิก Sign Up ดังรูปค่ะ

3.) เข้าไปที่อีเมล์ที่เราใช้สมัคร จากนั้นเข้าไปเช็คอีเมล์ที่ Inbox เราจะพบว่ามีหัวข้ออีเมล์ที่ชื่อ imeem support ดังรูป
4.) เปิดอีเมล์ และคลิกลิงค์ดังรูปเพื่อ Confirm การสมัคร ก็เป็นอันสิ้นสุดขั้นตอนการสมัครสมาชิก imeem.com ค่ะ

4.4.2 วิธีนำโค้ดเพลงจาก imeem ไปแปะบน hi5 ของเรา

1.) ทำการ Log in เข้า imeem.com



2.) ทำการค้นหาเพลงที่ต้องการ โดยพิมพ์ชื่อเพลง เลือกประเภทเป็น Music จากนั้นคลิกที่ Search

3.) เมื่อพบเพลงที่ Search แล้ว ให้คลิกไปที่ชื่อเพลง จะพบหน้าต่างใหม่

4.) เมื่อพบหน้าต่างใหม่แล้ว สังเกตุคำว่า Embed ให้ copy โค๊ดนั้นไว้ และอย่าลืมเช็คเครื่องหมายถูกที่ Auto Play ด้วยนะคะ



5.) ให้กลับมาที่ hi5 ของเรา ไปที่กล่อง Life Style คลิกที่ Edit this section

6.) นำโค๊ดที่ก๊อปปี้มาได้ไปวางในช่อง About Me เมื่อวางโค๊ดแล้วให้คลิก Save Profile ดังรูป

เท่านี้เพื่อนๆ ก็จะมีเพลงเพราะๆ ใน hi5 ของตัวเองแล้วค่ะ



ขอขอบคุณ ข้อมูลจาก :: kapook

Link แต่งhi5 โค้ดhi5


:: วีธีแต่ง Background ใน Hi5 โค้ด hi5


:: โค้ดhi5 โค้ดสีแต่งhi5


:: โค้ดhi5 โค้ดบีจี


:: โค้ดhi5 โค้ดบีจีข้าง


:: โค้ดhi5 ตัวอักษรวิ่ง


:: โค้ด hi5 ไอคอน รูปภาพ


:: โค้ดhi5 comment ความรัก


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ hello สวัสดี


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ เพื่อน


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ คิดถึง


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ วันเกิด


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ บอกรัก


:: โค้ดhi5 คอมเมนท์ ขอบคุณ


:: โค้ดhi5 โค้ดเมาส์ hi5


:: โค้ดเมาส์ hi5 การ์ตูน


:: โค้ดเมาส์hi5 การ์ตูน


:: โค้ดhi5 โค้ดเส้น line hi5


:: โค้ดhi5 ตุ๊กตาน่ารัก


:: โค้ดhi5 Background โค้ดบีจี


:: hi5 แก้ปัญหาการแอดเพื่อนไม่ได้


:: hi5 ดารา


:: hi 5 ของ The star 4


:: เข้า Hi5 ไม่ได้ มาดูทางนี้จ้า


:: ภัยร้าย Hi5ปลอม